rss
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Friday, May 28, 2010

Benchmarking~Road Tour Kenyalang

edited from Pengarah Program nyer blog [link]...

Alhamdulillah, di kesempatan “couple of days” selepas final exam yang berakhir pada 9hb Mei, warga Jawatankuasa Perwakilan Kolej Zamrud (JPKZ) sesi 09/10, Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang, berpeluang untuk terbang ke daerah borneo yang terkenal dengan jolokan Bumi Kenyalang. Hampir keseluruhan warga JPKZ terlibat dalam lawatan ini iaitu terdiri daripada 22 orang pelajar (sepatutnya 23 orang), dan 2 orang pegawai pengiring terdiri daripada kakitangan Unit Pengurusan Kolej. Bertemakan “Ke Arah Melahirkan Mahasiswa hasil Implementasi 1 Malaysia”, lawatan berteraskan akademik dan ilmiah ini Alhamdulillah terus berjalan lancar walaupun terdapat sedikit kekangan sebelum, semasa, dan selepas program. Dulu, Kini dan Selamanya.
Syukur yang teramat dipanjatkan kepada yang Maha Perancang dan Maha Menjayakan, kerana diri ini diberi peluang sekali lagi oleh-Nya untuk merangka sebuah program berteraskan akademik dan ilmiah, serta terselit elemen kerohanian dalam menjayakan program pengantarabangsaan ini, walaupun peringkat antarabangsanya hanyalah di dalam Malaysia sahaja. Sekalung penghargaan juga ditujukan kepada barisan jawatankuasa pelaksana program yang telah bertungkus-lumus membantu dalam menjayakan program ini. Credits to all of them. Tidak lupa juga kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam merencanakan program ini. Ini dah macam ayat dalam laporan esekutif. Alahaiii…
“Benchmarking – Road Tour Kenyalang”
JAWATANKUASA PERWAKILAN KOLEJ ZAMRUD (JPK ZAMRUD)
UiTM PULAU PINANG SESI 2009/2010
11-15 MEI 2010
UiTM KAMPUS SARAWAK &
SEKITAR NEGERI SARAWAK BUMI KENYALANG
…pengembaraan bermula

dalam perjalanan ke LTBL (UiTMPP - LTBL)

1st Day (11th of May)
Perjalanan kami bermula agak lewat sekitar jam 1515H, walaupun masa yang diperuntukkan untuk bertolak adalah seawal jam 1500H. Flight dijangka pada jam 1825H dan sememangnya kami mempunyai tidak kurang daripada 2 jam sebelum departure. Kami tiba di Lapangan Terbang Bayan Lepas yang dinobatkan sebagai kawasan zero crime oleh Kementerian Dalam Negeri tepat jam 1600H. Setelah check-in seramai 24 orang beserta keseluruhan bagasi yang beratnyer mencecah *250/360kg (not so sure), kami terus melangkah ke pintu masuk penerbangan domestik. Namun, masih terlalu awal untuk berada di dalam, lantas kami mengorak langkah ke surau lapangan terbang untuk santapan rohani dan semestinya McDonald’s untuk santapan jasmani kerana itu sahaja pilihan yang ada. Tepat jam 1755H, kami bergerak ke pintu pelepasan. Terhenti sejenak melihat keletah jentera perwakilan yang begitu banyak gelagatnya. Hilai tawa mereka, meredakan sekelumit rasa bimbang yang saya rasai apabila memikirkan situasi yang kami bakal tempuh selama 4 hari di negeri orang. Ini baru dalam Malaysia, kalau berangkat ke luar negara… hurmmm…

selesai check-in by group seramai 24 orang

para peserta bersama salah seorang pegawai pengiring

haiyya 'aalaa Sarawak!!!
Tepat jam 1625H, pesawat Airbus Airasia AK6506 berangkat meninggalkan lapangan. Kami sempat merasai susasana tika waktu siang dan waktu malam di atas penerbangan ini. Tidak banyak yang dikongsikan ketika berada di dalam kabin. Hanya hilai tawa yang semakin reda memandangkan rata-ratanya sedang lena diulit mimpi indah masing-masing. Mana tidaknya, penerbangan memakan masa hampir dua jam. Kami amat beruntung kerana penerbangan ini merupakan penerbangan terus ke Kuching dan bukannya transit di mana-mana lapangan. Jimat masa dan jimat kos. Perbelanjaan berhemah.

awan gebu-gebu sepanjang penerbangan. Subhanallah!

Tayar pesawat yang bergegar jam 2050H menyentuh landasan, mengejutkan rata-rata penumpang di dalam pesawat. Ini bermakna kami telah tiba ke destinasi yang dituju. Di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching, kami disambut oleh dua buah bas daripada UiTM Sarawak bertemankan barisan JPK mereka yang teramat mesra. Umpama kami sudah kenal lama. Sungguh meriah sekali sambutan yang kami terima. Pengisian pada malam pertama itu tidaklah seberat mana kerana memikirkan nasib peserta yang masih lagi kebingungan dan memberi peluang kepada mereka untuk berehat. Kami sempat menunaikan solat jamak qasar maghrib dan isyak di masjid kampus UiTM Sarawak. Terasa suasana di R&R PLUS apabila menunaikan solat di sini. Pulang ke bilik masing-masing untuk persiapan pada esok hari dan zzzzz…..

2nd Day (12th of May)

barisan peserta dan urusetia bersama pegawai pengiring

taklimat daripada pegawai pengiring

Program yang direncanakan hari ini hanyalah program ringan bagi memenuhi jadual aktiviti program yang sudah sedia padat. Slot kami pada pagi itu hanyalah melibatkan taklimat dan sesi soal jawab daripada Unit Pengurusan Kolej UiTM Sarawak dan UiTM P.Pinang. Kemudian kami dibawa melawat di sekitar Kampus Samarahan yang luasnya bak saujana mata memandang. Mana tidaknya, kursus diploma perladangan yang ditawarkan di sini memerlukan tanah yang luas menjadi pelengkap kepada keluasan kawasan kampus. Para peserta amat tertarik dengan reka bentuk perpustakaan di sini. Umpama stadium mini yang mana isinya bukan penonton tetapi rak buku pelbagai versi.

para peserta bergambar di ruang legar utama UiTM Samarahan

lawatan kampus

Selesai makan tengahari dan solat, kami dibawa melawat Kuching Waterfront. Namun hujan pula menjadi pelengkap lawatan kami pada petang itu. Para peserta sempat mendapatkan cenderamata bagi yang tersayang.

berlatarbelakang tugu Kuching@Pusak di tengah kesibukan kota Kuching

Kuching Waterfront

iklan haram ARAK~... menarik~

Tepat jam 1800H, kami pulang ke tempat penginapan. Slot pada malam itu merupakan sesi malam mesra antara JPK UiTM P.Pinang dan JPK UiTM Sarawak. Banyak yang dibincangkan, dan banyak jua yang mendapat teguran. Moga apa yang kami bincangkan mampu memberi inspirasi dan pemangkin kepada kemajuan kedua-dua pihak perwakilan. Credit to all of Sarawak College Representatives Committee.

barisan JPK Zamrud UiTM P.Pinang

barisan JPK UiTM Sarawak

3rd Day (13th of May)
Kami bertolak dari tempat penginapan pada jam 0700H.

singgah sebentar untuk breakfast

dan makan lagi~

Destinasi pagi ini, Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Tiba di UNIMAS, kami disambut oleh para pegawai Unit Komunikasi Korporat dan Fakulti Kejuruteraan. Kami terus dibawa ke bilik seminar untuk sesi kami pada pagi itu. Seperti biasa, slot pengenalan tentang UNIMAS dan Fakulti Kejuruteraan menjadi pembuka sesi kami. Seterusnya giliran kami menyangkan video korporat UiTM P.Pinang dan taklimat penerangan daripada pegawai pengiring yang merupakan Pengurus Asrama, En Zainuddin al-Mansor. Sesi itu berakhir jam 1030H. Seterusnya kami dibawa melawat sekitar kawasan kampus UNIMAS yang luasnya tidak terkata. Saujana mata memandang. Sehinggakan mereka mempunyai tasik yang menjadi lapangan aktiviti sukan air dan padang golf, termasuklah bowling alley!!!

bergambar di laman UNIMAS

sesi taklimat bersama unit komunikasi korporat dan fakulti kejuruteraan

sesi gurau senda~ dengan pegawai pengiring

lawatan ke sekitar kampus

Sungguh bertuah pelajar UNIMAS ini. Kami tertanya-tanya alangkah bangganya jika kampus kami dilengkapi kemudahan seperti ini. Namun kami menyedari perihal pro dan kontranya. Kami tetap bersyukur dengan kemudahan yang disediakan di dalam kampus ditambah dengan lokasi kampus UiTM P.Pinang yang amat strategik dan kemudahan-kemudahan seumpama itu malah lebih lagi daripada itu mudah didapati. Pengalaman Benchmarking ini menjadi panduan dan pendedahan kepada kami tentang asam garam kehidupan yang sewajarnya perlu diteruskan.

vice-president n president

Dari UNIMAS, kami dibawa pula ke temppt-tempat menarik yang lain. Destinasi seterusnya; SEMANGGOH WILDLIFE. Dengan berbekalkan yuran masuk sebanyak RM 3 ditambah yuran pengangkutan pergi dan balik RM 1 sehala, kami dibawa masuk ke tempat lawatan. Tarikannya adalah ORANG UTAN. Kami dibawa melihat habitat asal spesies yang diancam kepupusan ini. Daripada yang baru lahir sehinggalah yang paling dominan dan garang terdapat di sini. Berbaloi dengan bayaran yang dijelaskan dengan pengalaman yang kami terima. Saya terfikir, padanlaa Charles Darwin mengemukakan teori evolusi yang sudah terbukti kepalsuannya kepada mata dunia apabila melihatkan perwatakan orang utan ini. Namun hikmah kejadian manusia daripada setitis air mani mampu menjelaskan semuanya. Hikmah bermusafir juga membantu manusia mentadabbur alam ciptaan-Nya.

Seterusnya, dalam keadaan hujan yang renyai-renyai bertambah lebat, kami dibawa pula melawat Yong Huat Heng: Brick & Earthern Factory atau Kilang Pembuatan Pasu antara yang terkenal di kawasan ini. Di sini, kami berpeluang mencuba sendiri membuat pasu yang bahan binaannya merupakan tanah liat yang dibentuk menjadi pasu pelbagai rupa. Deretan pasu yang sudah siap diproses juga dipamerkan di sini. Para peserta tidak ketinggalan juga membeli pasu yang beraneka jenis untuk dibawa pulang ke semenanjung. Malam itu kami dibawa untuk menikmati hidangan makan malam di Bandar Kuching. Menunya, NASI AYAM PENYEK. Lawatan kami pada hari itu, berakhir di sini.

setelah bertungkus lumus mengerjakan~ tanah liat

belum berpuas hati

dan inilah hasilnya... cantik kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post-mail address

Jawatankuasa Perwakilan Kolej Zamrud,
Unit Pengurusan Kolej Zamrud,
Pejabat Peng. Kolej Tingkat 1, Kolej Zamrud,
Universiti Teknologi MARA Kampus Pulau Pinang.